First day at school en de beste hangover ooit - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leon Anasagasti - WaarBenJij.nu First day at school en de beste hangover ooit - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leon Anasagasti - WaarBenJij.nu

First day at school en de beste hangover ooit

Door: Leon Anasagasti

Blijf op de hoogte en volg Leon

11 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Hallo lieve lezers,

Vrijdag heb ik mijn allereerste ervaring opgedaan op een Antilliaanse school. Ik zag hier erg naar uit en het idee wat ik van scholen op Curaçao had kwam aardig overeen. We kwamen een half uur te vroeg aan, omdat we verwacht hadden in de file te staan. We werden binnengelaten en ontvangen door de adjunct directeur die ons vriendelijk welkom heette. Vervolgens werden we voorgesteld aan twee andere docenten die erbij stonden. Het viel mij direct op dat ze een vrij ontspannen houding hadden. We werden begeleidt naar onze begeleider die op dat moment nog les aan het geven was. Ik had verwacht dat we buiten moesten wachten, maar hij onderbrak de les om ons te verwelkomen. We werden vooraan de klas geplaatst en hij vroeg of we ons even wilde voorstellen aan de groep. Dit ging prima en de klas reageerde hier vrij positief op. Toen onze begeleider de les voortzetten viel het mij direct op dat hij een goede relatie met de groep had. Er werd veel gelachen, maar het werd stil op het moment dat hij aan het woord was. We kwamen binnen op het perfecte tijdstip, want de klas kreeg seksuele voorlichting wat natuurlijk voor een gezonde spanning zorgde. Onze begeleider was vrij duidelijk met het uitbeelden van bepaalde taferelen. We hadden na de lessen even tijd om elkaar te leren kennen en hij maakte een vrij relaxte indruk. Hij stelde voor om ons een rondleiding te geven rondom de school. We verkenden het hele gebouw en werden aan elke docent die aanwezig was voorgesteld. We liepen rustig de klaslokalen van de verschillende docenten binnen en werden voorgesteld. In Nederland zie ik dit absoluut niet zo snel gebeuren. De docenten wensten ons allemaal een fijne stage toe en sommige nodigden ons ook uit om een keer een lesje bij te wonen. De leerlingen waren actief met van alles en nog wat en niet elke leerling was bezig met de lesstof. David Homoet (onze begeleider) liet ons ook weten dat dit vaak niet te realiseren is en dat je realistische doelen hier moet stellen. Ik vond dat de leerlingen een beleefde indruk maakten en enthousiast waren. We maakten wat duidelijke afspraken en we kunnen dinsdag onze eerste les gaan geven. Ik ben erg benieuwd hoe dit zal verlopen.

De volgende dag zijn we voor het eerst uitgegaan op het eiland. Lex was vrij uitgeput en besloot thuis te blijven om te rusten. Danielle en ik gingen samen op stap en we reden naar Punda toe om twee vrienden, die hier ook stage lopen, van mij op te halen. Hier werden we ontvangen met twee baco’s als welkomstgeschenk. Vervolgens gingen we naar Zanzibar. Zanzibar is een soort van klein paradijsje op aarde met, witte stranden, een prachtige zee en gezellige mensen die de dansvloer opvulden. Hier ging het feest gezellig door. Ik vierde samen met m’n neefje, die ik alweer vijf jaar niet had gezien, onze hereniging met het ene Polar biertje na het andere. Vervolgens kwamen we, dankzij onze Bob, veilig aan bij onze volgende bestemming; Club Bermuda. Ook hier tankten we weer gezellig op z’n Antilliaans door en ik kon als halve Nederlander natuurlijk niet achterblijven. Eenmaal veilig thuis aangekomen werd ik rond een uurtje of twee s ’middags heerlijk gewekt door de zon. We besloten samen naar het strand te gaan, wat voor mij de ochtendduik was. Hier consumeerde ik mijn eerste smoothie (onder een palmboom) die na elke slok op magische wijze een stuk van mijn kater wegnam. Wat volgde was een heerlijke frisse duik in de prachtige turquoise oceaan. Eenmaal uit de oceaan wist ik mezelf een weg te banen naar mijn strandbedje waar de zon mij voldoende vitamine D gaf om weer volledig te herstellen. Wat een prachtige hangover.


  • 11 Februari 2014 - 08:42

    Kees-Jan:

    Ik zal me met mijn commentaar maar houden bij het schoolbezoek... ;-)
    Fijn dat de eerste kennismaking meteen positief was! Dat maakt de start een stuk aangenamer. Hebben jullie al afspraken gemaakt over jullie taken en opdrachten? Heb je al een beetje duidelijk hoe je aan je leerdoelen kunt gaan werken?
    Veel plezier vandaag op school: ben benieuwd naar je blog daarover!
    Groetjes!

  • 12 Februari 2014 - 06:59

    Saskia:

    Nou halve Nederlander, volgens mij ga jij geen moeite hebben om in het Curacaose ritme te komen. Lekker bezig! En goed om te horen dat je je al thuis voelt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

Leon Anasagasti, derdejaars student lerarenopleiding geschiedenis, 2014. Ik heb de eer om mijn minor op het prachtige eiland Curaçao te mogen doen.

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 6926

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Mijn minor

Landen bezocht: