School, proefwerken en de beroepenmarkt - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leon Anasagasti - WaarBenJij.nu School, proefwerken en de beroepenmarkt - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leon Anasagasti - WaarBenJij.nu

School, proefwerken en de beroepenmarkt

Door: L.G.R. Anasagasti

Blijf op de hoogte en volg Leon

21 April 2014 | Curaçao, Willemstad

Beste lezers,

Zoals jullie weten ben ik actief bezig op twee middelbare scholen in Curaçao. Het is voor mij een doel om bij zoveel mogelijk activiteiten en bij diverse opdrachten betrokken te zijn. Eerder heb ik verschillende presentaties mogen bijwonen en heb ik deze ook zelf mogen beoordelen. Onze begeleider is ontzettend fijn in de omgang en geeft ons ook alle ruimte en het vertrouwen dat we nodig hebben om verschillende lessen in te vullen. Deze week mochten we bij verschillende groepen surveilleren tijdens de toetsmomenten. Vervolgens mochten we zelf de proefwerken nakijken en er een cijfer aankoppelen. Tijdens mijn stageperiode in Nederland merkte ik op dat mijn begeleider hier ontzettend voorzichtig mee was en ze liet ons destijds ook alleen maar kopieën van de toetsen nakijken. Zij keek ze dan ook na en dan vergeleken we de uitkomsten met elkaar. Ik vond dit nogal een vreemde manier van nakijken en ik kreeg ook het gevoel dat ze ons niet heel erg vertrouwde. De mensen denken hier veel gemakkelijker over alles en er worden andere prioriteiten gesteld dan in Nederland. Een gefuseerde mentaliteit zou, naar mijn mening, de beste zijn. Nederland is organisatorisch heel erg goed ontwikkeld en erg prestatiegericht, wat leidt tot een succesvolle staat. Curaçao zou qua succes (als je dit zou koppelen aan welvaart) niet zo heel hoog scoren, maar op de geluksschaal zou Curaçao denk ik hoger dan Nederland scoren. De mensen zijn warm, niet zo gehaast en leven een minder stressvol leven. De proefwerken zelf werden over het algemeen aardig goed gemaakt. Onze begeleider differentieerde tussen de verschillende niveau's van de groepen door de normering aan te passen. De toetsen waren dus voor elk niveau hetzelfde. Een aantal leerlingen scoorde erg onder de maat en vaak waren zij druk bezig met het leren voor andere vakken.

De beroepenmarkt was een andere activiteit waar wij ook een taak toegewezen kregen. Wij moesten ervoor zorgen dat de leerlingen van het ene lokaal naar het andere liepen. Als je een korte bel hoorde mochten ze op een bepaalde sectie zelf rond lopen en zichzelf oriënteren op de andere beroepen. Bij een lange bel gingen we naar een ander gedeelte van de school toe waar weer heel andere beroepen werden aangeboden. De leerlingen vonden het praktische gedeelte vaak erg leuk. Er was bijvoorbeeld een ambulance buiten gestationeerd. Het ambulancepersoneel had ook allerlei uitrusting mee, wat de leerlingen natuurlijk erg interessant vonden. We werden meer dan eens bedankt voor onze deelname aan deze dag en onze aanwezigheid werd duidelijk gewaardeerd.

Het was weer een prachtige ontwikkelingsperiode.

  • 22 April 2014 - 22:11

    Kees-Jan:

    Leuke vergelijking van Nederland en Curaçao. Nu ben ik natuurlijk nieuwsgierig waar jouw hart op dit moment meer ligt. Misschien een leuk onderwerp voor een van je laatste blogs.
    Tot wanneer blijf je?
    Veel plezier!
    Kees-Jan

  • 23 April 2014 - 17:15

    Leon Anasagasti:

    Hallo Kees-Jan!

    Ik vind het een ontzettend moeilijke vraag. Ik ben natuurlijk het Nederlandse systeem helemaal gewend en ik zie bijvoorbeeld (in de toekomst) mijn kinderen eerder in Nederland opgroeien dan hier. Echter lijkt het me wel een ontzettend mooie levenservaring om hier zo'n vijf jaar te werken.

    Ik zou voor mijn eigen ontwikkeling en groei hier ontzettend veel kunnen leren, echter zal ik echt een toekomst willen opbouwen in Nederland. In Nederland zou ik meer zekerheid hebben en als ik een gezin heb is zekerheid één van de belangrijkste dingen die ik ze wil bieden. Ik denk dan dat dit mijn antwoord op jouw vraag is.

    Leuk idee om hier verder nog iets mee te doen voor mijn laatste blog. Ik ga daar zeker mee aan de slag! Ik ben er nog tot de 24ste van juni dus ik heb nog eventjes de tijd.

    Groetjes,

    Leon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

Leon Anasagasti, derdejaars student lerarenopleiding geschiedenis, 2014. Ik heb de eer om mijn minor op het prachtige eiland Curaçao te mogen doen.

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 6923

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Mijn minor

Landen bezocht: